Stress en burn out

In het dagelijks leven ervaar je veel stress. Je piekert, slaapt slecht en merkt dat je overdag minder scherp bent. Soms voelt het alsof je met een deken over je heen loopt. Je blijft rondjes draaien in je hoofd en komt er niet zelf uit. Op werk en privé wordt je kortaf. Mogelijk dat je je werk niet meer afkrijgt. En dat geeft je nog meer stress. Je zit in een negatieve spiraal. Als je niet oppast, kom je mogelijk in een burn out. Of misschien is het al zover en zit je thuis. Je wilt weten wat je is overkomen en vooral hoe je eruit kan komen.

Zoals je misschien wel weet lopen er steeds meer mensen vast in de vorm van een burn out. Er wordt de laatste jaren veel aandacht aan besteed in de media. Je bent dus niet alleen en dat is mogelijk een geruststelling. Maar hoe dan ook, je wilt er wel graag uit.

De reden dat steeds meer mensen stress ervaren en in een burn out komen ligt in een combinatie van een aantal factoren:

  • De informatieload is absurd hoog, wij vragen van onszelf om continu aan te staan. Continu bezig met informatie verzamelen en wat er speelt in de wereld om ons heen (Social media, appjes, nieuws lezen, etc)
  • We laten het lichaam niet meer ontspannen. We weten niet meer hoe we moeten ontspannen.
  • We leven in een maatschappij waar het hoofd, de cognitie, heel veel aandacht krijgt. Maar je emoties en het lichaam heeft heel veel te vertellen. Het niet meer in contact staan met onze emoties en het lichaam maakt dat we blijven doorgaan en doorgaan. Totdat het lichaam zelf “de stekker” eruit trekt. En dan is het helemaal op. Terwijl het lichaam voor die tijd al heel veel signalen heeft gegeven.

Wat er precies gebeurt in je lijf? Adrenaline en cortisol zijn stresshormonen die zorgen voor een vlucht of vecht reactie bij bedreigende situaties. Bij chronische stress worden deze hormonen continu aangemaakt. En deze stresshormonen putten op lange termijn belangrijke bouwstenen uit. Bouwstenen die maken dat jij gezond bent en lekker in je vel zit. 

Stress is in de basis helemaal niet slecht. Vanuit evolutionair principe zijn we als mens gebouwd op het hebben van stress (i.e. de tijger valt ons aan, stress zorgt voor een verhoogde Adrenaline en cortisol hormomen die het lichaam klaar maken om te kunnen vluchten of vechten). In een wereld waar weinig concreet fysiek risico is maken we nog steeds deze hormonen aan. Vaak door de gedachtes die we bij onszelf oproepen. Wist je dat het lichaam een prima manier heeft om met stress om te gaan? Maar dat we dit in onze gedachtes tegenhouden? Kijk maar naar jonge kinderen of dieren. Na een stressvolle situatie schudden zij de stress letterlijk van zich af. Denk maar aan eendjes in de vijver die ruzie met elkaar hebben. Zodra de ruzie over is, schudden ze de veren. En gaan over tot de orde van de dag (meer info hierover? Lees dan Peter Levene- De tijger ontwaakt). Als volwassene hebben we dit verleerd, omdat het gek is om te doen. Een onderdeel van de begeleiding is dus om weer beter naar het lichaam te gaan luisteren. 

De begeleiding bij burn out (symptomen) ziet er meestal als volgt uit:

  1. Tot rust komen, het lichaam de rust geven die het nodig heeft.
  2. Onderzoeken wat heeft geleid tot burn out symptomen. In de praktijk zie ik hier verschillende redenen voor:
    • Je voelt je verantwoordelijk voor alles. En je wilt alles goed doen. Je kan moeilijk nee zeggen en neemt letterlijk teveel hooi op je vork. Vaak is dit patroon al gekomen in je jeugd, waarin je hebt geleerd dat je liefde en bevestiging kreeg voor het nemen van veel verantwoordelijkheid en het perfect uitvoeren van taken.
    • Je zit in een functie of een werkomgeving die niet passen bij jou.
    • Je leeft jouw leven voor een ander. Onbewust baseer je je keuzes op de bevestiging die je krijgt uit je omgeving (ouders – partner – maatschappij).
  3. In contact komen met je gevoel en je lichaam. Door lichaamsgerichte oefeningen wordt je je steeds meer bewust van wat je lichaam je vertelt. Je gaat de stress signalen in een veel vroeger stadium herkennen en leert wat je kunt doen om meer ontspanning aan te brengen.
  4. Je krijgt handvatten om niet helpende gedachtes en belemmerende patronen te doorbreken. Je leert dat je niet hoeft te handelen naar je gedachtes. Sterker nog; je leert nieuw gedrag.
  5. We onderzoeken of de huidige werksituatie aansluit bij jouw persoonlijkheid. Want wist je dat het hebben van een baan die helemaal bij jou past één van de grootste tegenhangers is van het krijgen van een burn out (zie ook de bladzijde over loopbaancoaching)? Verder onderzoeken we of de loopbaan die je voor jezelf hebt uitgestippeld een keuze is vanuit jezelf of dat je (heimelijk) een ander wil plezieren. Vaak zie ik dat keuzes, ook al zijn we volwassen, nog steeds worden gemaakt op basis van wat onze ouders ons zo graag zien doen.

Het resultaat van de begeleiding is dat je fundamenteel hebt onderzocht wat maakt dat je burn out (symptomen) hebt gehad. Je herkent bij jezelf de stress patronen. Je weet wanneer en hoe je op de rem moet trappen. In ieder geval heb je alle ingrediënten meegekregen zodat je weet hoe je dit nog een keer kunt voorkomen. En hoe gek het misschien nu ook voor jou klinkt: vaak leidt een burn-out tot iets moois. Mogelijk richt je leven daarna zo in dat je er blijer van wordt. Misschien heb je wel ander werk. Werk waar jij je op je best voelt.

Voorkomen is beter dan genezen. Voor psychologische begeleiding en coaching hoef je zeker niet “ziek” te zijn. Sterker nog: hoe eerder jij jezelf echt leert kennen, weet wat je patronen zijn en je drijfveer weet te vinden, hoe minder kans je hebt om in een burn out te raken. Mocht je nog twijfelen? Stuur even een berichtje en ik neem contact met je op!